kõrvitsaseemne kasulikku omadust

9 kõrvitsaseemne kasulikku omadust

9. imelist kõrvitsaseemne kasulikku omadust

Kõrvitsast valmistatakse igasuguseid erinevaid maitsvaid roogasid ja maiustusi. Kuid lisaks kõrvitsale endale on söödavad ka ta seemned. 

Tänapäeval valmistatakse kõrvitsaseemnetest kergeid ja maitsvaid suupistetoite. Üks nende parimaid omadusi on nende mitmekülgsus – need sobivad hästi eraldiseisvate suupistetena, salatina, küpsistele lisatud krõmpsudena või isegi burgerite koostisosana. Röstitud või röstimata, kooritud või koorimata, kõrvitsaseemned on fantastiline suupistetoit, mis on täis kasulikke toitaineid.

Kes oleks osanud arvata, et need rohelised, ovaalikujulised lamedad seemned võivad olla veel ka väga kasulikud? Mitut kõrvitsaseemne kasulikku omadust teada sina?

Järgnevalt toome välja 9 põhjust miks süüa kõrvitsaseemneid:

1. Kõrvitsaseemned on suurepärased tsingi allikad

Tsink on füsioloogilise heaolu jaoks kriitiliselt oluline mineraal. Kõrvitsaseemned on tsingi allikas. Juba 100 grammi röstitud kooritud kõrvitsaseemneid täidab 80% tsingi soovitatava päevasenormist, mis tähendab, et kõrvitsaseemnete söömine võib väga kergesti aidata kaasa teie igapäevastele toitumisvajaduste rahuldamisele.

Tsingil on elutähtis roll paljudes inimorganismile tähtsates protsessides. Näiteks rakkude jagunemises, valkude, DNA ja sperma sünteesis, immunsüsteemi töös, vereloomes. Tsink mõjutab kilpnäärme hormooni tööd ja osaleb insuliini sünteesimisel, säilitamisel ja vabastamisel.
Tsink on oluline teatud ensümaatiliste reaktsioonide jaoks. Ta aitab säilitada rakumembraanide struktuuri, toetab naha terviklikkust ja mängib olulist rolli geeniekspressioonis. On tõestatud, et piisava koguse tsingi tarbimine aitab inimestel kiiremini üle saada nohust ja võib ära hoida vanusega seotud kollatähni degeneratsiooniga patsientidel nägemise kaotust. Lisaks mehed, kes planeerivad laste saamist, peaksid tarbima piisavas koguses tsinki. Uurimustööd on näidanud seost madala kvaliteedilise sperma, viljatuse ja tsingi puuduse vahel.2.

2. Kõrvitsaseemnetes sisalduv magneesium võib tugevdada Teie südant

Kõrvitsaseemned on ka suurepärane magneesiumi allikas, mida seostatakse parema kardiovaskulaarse tervisega. Täiskasvanud mehed vanuses 19–30 vajavad 400 mg magneesiumi päevas, mehed aga vanemad kui 31 aastat 420 mg. 19–30-aastased naised vajavad 310 mg, üle 31-aastased aga 320 mg. 100 grammi kõrvitsaseemneid sisaldab 550 mg magneesiumi, mis teeb sellest mineraali väga hea allika.

Magneesiumil on tähis roll keha efektiivse ainevahetuse, antioksüdantide loomise ja ioonide transpordis. Magneesium on eriti tuntud oma rolli eest südame-veresoonkonna tervises. Näiteks on tõestatud, et piisav magneesiumi tarbimine alandab vererõhku ja vähendab südame-veresoonkonna haiguste riski.

3. Kõrvitsaseemned on suurepärase oomega-3 rasvhapete allikas

Oomega-3-rasvhapped on muutunud toitumisalade kuumaks märksõnaks. Oomega-3-rasvhapped on polüküllastumata rasvad ehk tervislikud rasvad, mis on keha normaalseks toimimiseks hädavajalikud. Uuringud on näidanud, et piisav oomega-3 tarbimine vähendab kõrge vererõhu, kõrge kolesteroolitaseme ja südamehaiguste riski.

Taimetoitlastel ja veganitel võib mõnikord olla raskusi piisava hulga oomega-3 rasvhapete saamisega. Kõrvitsaseemned on nende kasulike rasvade suurepärane allikas. Inimese füsioloogias osalevad kolme tüüpi oomega-3 rasvhappet: α-linooleenhape (ALA), mida leidub taimeõlides, eikosapentaeenhape (EPA) ja dokosaheksaeenhape (DHA). Kõrvitsaseemned sisaldavad α -linooleenhapet, mis on väga kasulikud ning mida on võimalik muundada ka muudeks oomega-3-rasvhapete vormideks, mis on saadaval ainult loomsetes toodetes, näiteks rasvastes kalades. Näiteks juba veerand tassi kõrvitsaseemneid sisaldab hinnanguliselt 40 mg oomega-3 rasvhappeid.

4. Kõrvitsaseemned võivad olla abiks postmenopausis naistele

Pärast menopausi langeb östrogeeni tase. See soodustab kuumahooge, peavalu ja muid menopausi sümptomeid. Looduses esinevate fütoöstrogeenidena tuntud ühendite klass jäljendab östrogeenide toimet ajus ja kehas. Nende tulemusel võivad väheneda hormoonidest sõltuvate menopausisümptomite, südame-veresoonkonna haiguste ja vähktõve (näiteks rinnavähk) risk.

Kõrvitsaseemned on suurepärane fütoöstrogeenide allikas ja uuringud on näidanud, et kõrvitsaseemneõli toetab HDL kolesterooli taset (hea ehk kasulik kolesterool), diastoolse vererõhu langust ja menopausi sümptomeid (kuumahoogude, peavalude ja liigesvalud). Ehkki selles valdkonnas on vaja rohkem uurida, võib kõrvitsaseemnetest rohkesti fütoöstrogeenide tarbimine menopausijärgset tervist parandada.

5. Need sisaldavad aminohapet trüptofaani, mis soodustab uinumist

Kui teil on magamisraskusi, siis võtke appi kõrvitsaseemned. Need on suurepärane trüptofaani aminohapete allikas. Trüptofaan toetab tervislikke unehäireid ja võib olla eriti kasulik kerge unetusega inimestel magamisel ja magama jäämisel. Puistage õhtusöögiks salatile mõned kõrvitsaseemned või sööge enne magamaminekut kõrvitsaseemneid, et paremini uinuda.

6. Kõrvitsaseemnetel on kõrge antioksüdantide sisaldus

Kõrvitsaseemned sisaldavad antioksüdante nagu karotenoidid ja E-vitamiin.

Antioksüdandid võivad vähendada põletikku ja kaitsta rakke kahjulike vabade radikaalide eest. Sellepärast võib antioksüdantide rikaste toitude tarbimine aidata kaitsta paljude haiguste eest.

Ühes uuringus vähendas kõrvitsaseemneõli artriidiga rottidel põletikku, samas kui loomadel, kellele anti põletikuvastast ravimit, esines ravimi kahjulikke kõrvaltoimeid.

7. Aitab parandada eesnäärme ja põie tervist

Kõrvitsaseemned võivad aidata leevendada eesnäärme healoomulise hüperplaasia (BPH) sümptomeid – seisundit, kus eesnääre suureneb, põhjustades urineerimise probleeme.

Mitmete inimestega tehtud uuringute käigus leiti, et kõrvitsaseemnete söömine vähendas BPH-ga seotud sümptomeid.

Üheaastases uuringus, milles osales üle 1400 BPH-ga mehe, vähendas kõrvitsaseemne tarbimine sümptomeid ja parandas elukvaliteeti.

Edasised uuringud näitavad, et kõrvitsaseemnete või nende toodete toidulisandina võtmine võib aidata ravida üliaktiivse põie sümptomeid.

Ühes uuringus, kus osales 45 meest ja naist, kellel oli üliaktiivsed kusepõied, leiti, et 10 grammi kõrvitsaseemneekstrakti parandas kuseteede funktsioon.

8. Kõrvitsaseemned võivad alandada veresuhkru taset

Loomkatsed on näidanud, et kõrvits, kõrvitsaseemned, kõrvitsaseemne pulber ja kõrvitsamahl võivad vähendada veresuhkru taset.

See on eriti oluline diabeediga võitlevate inimeste jaoks, kellel võib olla raske oma veresuhkru taset kontrollida.

Mitmete uuringute kohaselt on kõrvitsamahla või seemnepulbri lisamine vähendanud veresuhkru taset II tüüpi diabeediga inimestel.

Kõrvitsaseemnete kõrge magneesiumisisaldus võib olla põhjustatud selle positiivsest mõjust diabeedile.

Üle 127 000 inimese seas läbi viidud vaatlusuuringus leiti, et magneesiumirikkad dieedid alandasid II tüübi diabeedi riski meestel 33% ja naistel 34%.

9. Kõrvitsaseemned on kõrge kiudaine sisaldusega

Purustamata kõrvitsaseemned on hea kiudaineallikas. Kiudainete rikkad dieedid on väga tervislikud ning aitavad vähendada südamehaiguste, diabeedi ja rasvumise riske.

Kuidas süüa kõrvitsaseemndeid, et nautida selle kasulikke omadusi

Selleks, et nautida kõrvitsaseemnete kasulikke omadusi, söö neid eraldi suupistetena või lisa roogadesse täiendava maitse ja krõmpsuva tekstuuri saamiseks. Kõrvitsaseemneid võib puistata lisandina igale poole alustades putrudest, värsketest salatitest, aurutatud köögiviljadest lõpetades takode ja magustoitudega. Need sobivad hästi smuutidesse, joguritsse, puuviljasalatisse või vahepalana krõbistamiseks.

Allikad:

nuts.com
healthline.com

Kui Te soovite maitsa kõrvitsaseemneid, siis oma valiku saad teha näiteks meie e-poes.

Jaga seda oma sõpradega:

Jäta oma kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga